سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان بر چهار پایه استوار است ، بر شکیبایى ، و یقین و داد و جهاد . و شکیبایى را چهار شاخه است : آرزومند بودن ، و ترسیدن ، و پارسایى و چشم امید داشتن . پس آن که مشتاق بهشت بود ، شهوتها را از دل زدود ، و آن که از دوزخ ترسید ، از آنچه حرام است دورى گزید ، و آن که ناخواهان دنیا بود ، مصیبتها بر وى آسان نمود ، و آن که مرگ را چشم داشت ، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت . و یقین بر چهار شعبه است : بر بینایى زیرکانه ، و دریافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پیشینیان . پس آن که زیرکانه دید حکمت بر وى آشکار گردید ، و آن را که حکمت آشکار گردید عبرت آموخت ، و آن که عبرت آموخت چنان است که با پیشینیان زندگى را در نوردید . و عدل بر چهار شعبه است : بر فهمى ژرف نگرنده ، و دانشى پى به حقیقت برنده ، و نیکو داورى فرمودن ، و در بردبارى استوار بودن . پس آن که فهمید به ژرفاى دانش رسید و آنکه به ژرفاى دانش رسید از آبشخور شریعت سیراب گردید ، و آن که بردبار بود ، تقصیر نکرد و میان مردم با نیکنامى زندگى نمود . و جهاد بر چهار شعبه است : به کار نیک وادار نمودن ، و از کار زشت منع فرمودن . و پایدارى در پیکار با دشمنان ، و دشمنى با فاسقان . پس آن که به کار نیک واداشت ، پشت مؤمنان را استوار داشت ، و آن که از کار زشت منع فرمود بینى منافقان را به خاک سود ، و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود ، حقى را که بر گردن دارد ادا نمود ، و آن که با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آید ، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وى را خشنود نماید . و کفر بر چهار ستون پایدار است : پى وهم رفتن و خصومت کردن و از راه حق به دیگر سو گردیدن و دشمنى ورزیدن . پس آن که پى وهم گرفت به حق بازنگشت ، و آن که از نادانى فراوان ، خصومت ورزید ، از دیدن حق کور گشت ، و آن که از راه حق به دیگر سو شد ، نیکویى را زشت و زشتى را نیکویى دید و مست گمراهى گردید ، و آن که دشمنى ورزید راهها برایش دشوار شد و کارش سخت و برون شو کار ناپایدار . و شک بر چهار شعبه است : در گفتار جدال نمودن و ترسیدن و دو دل بودن ، و تسلیم حادثه‏هاى روزگار گردیدن . پس آن که جدال را عادت خود کرد ، خویش را از تاریکى شبهت برون نیاورد ، و آن که از هر چیز که پیش رویش آمد ترسید ، پیوسته واپس خزید ، و آن که دو دل بود پى شیطان او را بسود ، و آن که به تباهى دنیا و آخرت گردن نهاد هر دو جهانش را به باد داد . [ و پس از این سخن گفتارى بود که از بیم درازى و برون شدن از روش کارى که در این کتاب مقصود است نیاوردیم . ] [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 93 مهر 20 , ساعت 11:48 صبح

بخش  چهارم : بلند کردن امیرالمومنین علیه السلام بدست رسول خداصلی الله علیه و  آله 

هان مردمان ! این علی است  برادر و وصی و نگاهبان دانش من . و هموست جانشین من در میان امّت و بر گروندگان بهمن و بر تفسیر کتاب خدا که مردمان را به سوی او بخواند و به آن چه موجب خشنودی اوستعمل کند و با دشمنانش ستیز نماید . او پشتیبان فرمانبرداری خداوند و بازدارنده ازنافرمانی او باشد . همانا اوست جانشین رسول الله و فرمانروای ایمانیان و پیشوایهدایتگر از سوی خدا و کسی که به فرمان خدا با پیمان شکنان ، رویگردانان از راستی ودرستی و به دررفتگان از دین پیکار کند . خداوند فرماید : « فرمان من دگرگوننخواهدشد . »

پروردگارا ! اکنون به فرمان تو چنین می گویم : خداوندا ! دوستداراناو را دوست دار . و دشمنان او را دشمن دار . پشتیبانان او را پشتیبانی کن . یارانشرا یاری نما . خودداری کنندگان از یاری اش را به خود رها کن . ناباورانش را از مهرتبران و بر آنان خشم خود را فرود آور .
 
معبودا ! تو خود در هنگام برپاداشتن او و بیانولایتش نازل فرمودی که : « امروز آیین شما را به کمال ، و نعمت خود را بر شما بهاتمام رساندم ، و اسلام را به عنوان دین شما پسندیدم . » « و آن که به جز اسلامدینی را بجوید ، از او پذیرفته نبوده ، در جهان دیگر در شمار زیانکاران خواهد بود . » خداوندا ، تو را گواه می گیرم که پیام تو را به مردمان رساندم .

 بخش پنجم : تاکید بر توجه امت بهمسئله امامت

هان مردمان ! خداوند عزّوجلّ دین را با امامت علی تکمیل فرمود . اینکآنان که از او و جانشینانش از فرزندان من و از نسل او - تا برپایی رستاخیز و عرضه یبر خدا - پیروی نکنند ، در دو جهان کرده هایشان بیهوده بوده در آتش دوزخ ابدیخواهند بود ، به گونه ی که نه از عذابشان کاسته و نه برایشان فرصتی خواهد بود

هانمردمان ! این علی یاورترین ، سزاوارترین و نزدیک ترین و عزیزترین شما نسبت به مناست . خداوند عزّوجلّ و من از او خشنودیم . آیه رضایتی در قرآن نیست مگر این کهدرباره ی اوست . و خدا هرگاه ایمان آوردگان را خطابی نموده به او آغاز کرده [ و اواولین شخص مورد نظر خدی متعال بوده است ]  . و آیه ی ستایشی نازل نگشته مگر دربارهی او . و خداوند در سوره ی « هل أتی علی الإنسان » گواهی بر بهشت [ رفتن ] ندادهمگر بری او ، و آن را در حق غیر او نازل نکرده و به آن جز او را نستوده است

 هان مردمان ! او یاوردین خدا و دفاع کننده ی از رسول اوست . او پرهیزکار پاکیزه و رهنمی ارشاد شده [ بهدست خود خدا ] است . پیامبرتان برترین پیامبر ، وصی او برترین وصی و فرزندان اوبرترین اوصیایند .هان مردمان ! فرزندان هر پیامبر از نسل اویند و فرزندان من ازصلب و نسل امیرالمؤمنین علی است .هان مردمان! به راستی که شیطانِ اغواگر ، آدمرا با رشک از بهشت رانده مبادا شما به علی رشک ورزید که کرده هایتان نابود و گامهایتان لغزان خواهدشد . آدم به خاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرد و حال آن کهبرگزیده ی خدی عزّوجلّ بود . پس چگونه خواهید بود شما و حال آن که شما شمایید ودشمنان خدا نیز از میان شمایند .
آگاه باشید ! که با علی نمی ستیزد مگر بی سعادت . و سرپرستی او را نمی پذیرد مگر رستگار پرهیزگار . و به او نمی گرود مگر ایمان داربی آلایش .

و سوگند به خدا که سوره یوالعصر درباره ی اوست : « به نام خداوند همه مهر مهر ورز . قسم به زمان که انسان درزیان است .» مگر علی که ایمان آورده و به درستی و شکیبایی آراسته است .
هانمردمان ! خدا را گواه گرفتم و پیام او را به شما رسانیدم . و بر فرستاده وظیفه ی جزبیان و ابلاغ روشن نباشد !هان مردمان ! تقوا پیشه کنید همان گونه که بایسته است . و نمیرید جز با شرفِ اسلام



لیست کل یادداشت های این وبلاگ