على تربیت یافته خدا و رسول
به اعتقاد شیعه و پیروان مکتب بحق ولایت، على امیر المؤمنین و یازده فرزند گرامیش به ترتیب جانشین بلا فصل رسول خدا(ص) و خلیفه الهى در عالم خلقت مىباشند، و موظفند علاوه بر حفظ دین و سایر وظایف مهم دیگر، رهبرى و تربیت صحیح تودههاى مردم را بر عهده گیرند، بنا بر این تربیتخود آنان باید از طریق خدا و منبع وحى صورت گیرد، و با آداب الهى و تربیت پیامبر بزرگ اسلام(ص) متخلق و مؤدب گردند. در این زمینه روایت شده که پیامبر خدا (ص) فرمودند: من تربیت یافته خدا، و على تربیت یافته من است. (5)
یعنى رسول خدا بطور مستقیم با آداب الهى تربیت مىگردد، و امیر المؤمنین على علیه السلام نیز با همان آداب خداوندى، منتهى از طریق پیامبر عزیز اسلام تربیت مىشود.
در حدیث دیگری می خوانیم که امام علی(ع) می فرمایند: همانا رسول خدا با آداب الهى مؤدب گردیده، و او نیز مرا با همان روش تربیت نموده، و من هم وظیفه دارم مؤمنین و پیروان خویش را به همان کیفیت پرورش داده، و ارزشهاى واقعى را ترویج نمایم. (6)
بدین بیان تربیت و ادب مولاى متقیان از طریق منبع وحى و رسالت پیامبر خدا(ص) صورت گرفته است. از اینرو على(ع) تجسم ادب الهى و رسول او مىباشد، و سعى دارد دیگران را نیز با همان ارزشها رهبرى فرماید.
انتقال على به خانه پیامبر
چون على علیه السلام متولد گردید، و پیامبر خدا خود را به وى رسانید، آن حضرت خطاب به مادر على علیه السلام فرمودند: گهواره على را در کنار رختخواب من قرار دهید، و پیامبر گرامى شخصا بیشتر امور تربیتى على علیه السلام را بر عهده گرفت، هنگام نیاز، آن فرزند کعبه را شستشوى مىداد، و در شیر خوردنش کمک مىکرد، و براى اینکه آن طفل را بخواباند گهوارهاش را حرکت مىداد، و با آهنگ دلنواز براى وى مىخواند، و گاهى به سینهاش مىگرفت و مىفرمود! این کودک برادر من است، او را به یاورى و ولایت و پناه و پناهندگى برگزیدهام او امید و پشتوانه من است، این فرزند عزیز و نوزاد گرامى جانشین و وصى من و شوهر دخترم و امین وصایایم و خلیفهام بعد از من خواهد بود.
رسول خدا هرگز وى را از خود دور نمىگذاشت، و هر کجا مىرفت على علیه السلام را با خود مىبرد، و حتى هنگام رفتن به کوهها و دشت و درهها پیوسته مولود کعبه را همراه داشت.(7) همچنین نقل شده چون خشکسالى و قحطى عجیبى درجزیرة العرب پدیدار گردید، حضرت ابو طالب با داشتن مسئولیت اجتماعى و عائلهمندى زیادى در مضیقه مالى قرار گرفت. پیامبر خدا(ص) به عموهای خود، حمزه و عباس فرمودند: بیائید هر کدام یکى از فرزندان ابو طالب را به خانه خود منتقل کنیم تا زحمت بار زندگى را از دوش وى بکاهیم. آنان نیز پذیرفته و به خانه ابو طالب آمدند و در نتیجه حمزه "جعفرطیار" ، و عباس "طالب" را برگزیدند، و رسول خدا (صلى الله علیه و آله) نیز على را برگزیدند و فرمودند: من کسى را برگزیدم که خداوند او را براى من در مورد شما برگزیده است. (8)
___________________________
5- مکارم الاخلاق، ص 17
6- تحف العقول، ص 114 ـ بحار الانوار، ج 77، ص 414
7- بحار الانوار، ج 35 ، ص 9 و 10 ـ جلاء العیون، شبر، ج 1 ، ص 243ـ شجره طوبى، ص 219 و 220
8- شرح ابن ابى الحدید، ج 1 ، ص 15
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
خطبه غدیرخم-1
خطبه غدیرخم 2
خطبه غدیرخم-3
خطبه غدیرخم-4
خطبه غدیر خم - 5
حدیث غدیرخم-6
حدیث غدیرخم-7
حدیث غدیرخم-7
مسجد سهله
مسجد کوفه
مسجد کوفه
آثار و اماکن حرم مطهر امام علی علیه السلام
در محضر امام علی(علیه السلام)
تاریخچه و بنای مرقد و بارگاه مطهر امام علی علیه السلام
[همه عناوین(58)][عناوین آرشیوشده]